پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
نگاهي به طرح حذف تعطيلات
نوشته شده در جمعه 25 اسفند 1398
بازدید : 343
نویسنده : محمدرضا علیمردانی

نگاهي به طرح حذف تعطيلات
 چهارشنبه, 16 اسفند 1391
محسن عليمرداني:براساس طرح جديد مجلس شوراي اسلامي با عنوان «طرح ساماندهي تعطيلات رسمي كشور» كه با 16 امضا به صورت عادي تقديم هيئت رئيسه مجلس شده، قرار است 7 روز از تعطيلات رسمي حذف شود. براساس اين طرح، روزهاي 29 اسفند، 12 فروردين، 15 خرداد و يك روز از تعطيلات نوروز، از فهرست تعطيلات رسمي كشور حذف ‌شود. همچنين روزهاي شهادت حضرت امام رضا(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت امام جعفرصادق(ع) نيز از تعطيلات حذف مي‌شود. در اين طرح ضمن اين‌كه 7 روز از تعطيلات رسمي كشور حذف خواهد شد به هيئت وزيران نيز اجازه داده مي‌شود درباره تعطيلات استان‌ها در مواردي كه لازم بدانند تصميم‌گيري نمايند.

بايد در نظر داشت كه اصل تلاش براي كاهش تعطيلات رسمي، قابل تحسين است و همه بايد براي تحقق اين هدف همراهي كنند. اين واقعيت قابل انكار نيست كه تعطيلات رسمي كشور زياد است و يكي از راهكارهاي افزايش توليد ملي و كاهش هزينه‌هاي اقتصادي، بالا بردن ميزان روزهاي كاري از طريق حذف تعدادي از روزهاي تعطيل رسمي است. در اين ميان روز تاسوعا هم از جمله روزهاي پيشنهادي براي حذف تعطيلي بود كه به دليل مخالفت، در آخرين تصميم‌گيري، به اين نتيجه رسيدند كه تاسوعا كمافي‌السابق تعطيل باشد لذا در طرح، اين روز تعطيل در نظر گرفته نشد.

با وجود آن‌كه طبق نظر شوراي انقلاب فرهنگي ميزان تعطيلات در كشور ما هر چقدر هم كه زياد باشد به اندازه تعطيلات ساير كشور‌ها نيست اما بايد اين نكته را در نظر داشت كه ميزان بهره‌وري كاري به‌ويژه در ادارات و در زمينه كار كارمندان همچون ساير كشورها نيستيم. از سوي ديگر به نظر طرح كاهش تعطيلات نمي‌تواند به اندازه پيش‌بيني شده مثمرثمر باشد.

يكي از اشتباهاتي كه مردم و جامعه ما با آن روبه‌رو هستند و به شكلي دروني شده است موضوع تعطيلات است به‌طوري‌كه چشم‌ها تنها به روزهاي تعطيلي خيره شده و به محض تعطيلي با هر عنواني مردم مي‌توانند خستگي را از تن بيرون ببرند. درحالي كه اگر با نگاه كارشناسي و مقايسه‌اي به موضوع تعطيلات و كار در كشور ما نگاه شود اين دو هماهنگي نداشته و بحث كار و بهره‌وري اقتصادي مظلوم واقع شده است.

متاسفانه پنهان‌كاري‌ها در ارايه اين‌كه ساعت كار مفيد در كشور ما بسيار پايين است به يكي از دلايل موفق نبودن این طرح تبديل شده است. كار كارشناسي شده مهم‌ترين عملكردي است كه مي‌تواند در كوتاه‌مدت اثربخش باشد كه در نظر گرفتن اين موضوع در كاهش تعطيلات و بررسي آن مي‌تواند نتيجه مطلوبي به دست دهد.

اما در اين ميان توجه به روزهاي طرح شده براي حذف تعطيلي نشان مي‌دهد كه به عنوان مثال روز 15 خرداد از يك طرف بهانه‌اي براي سفر و تعطيلي فراهم كرده و از سوي ديگر همزماني آن با امتحانات دانش‌آموزان مي‌تواند نتيجه مثبتي به همراه نداشته باشد. نگاه اساسي به موضوعات و طرح‌هاي ارايه شده به همراه بررسي‌هاي كارشناسي شده مي‌تواند بهترين تصميمات را رقم زند.

*عضو كميسيون اجتماعي مجلس 


:: برچسب‌ها: تعطیلات , حذف , محسن , علیمردانی ,



تعداد صفحات : 161