پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 344
نویسنده : محمدرضا علیمردانی

 نمایندگان مجلس راهکارهای توسعه منطقه شمال غرب کشور را بررسی کردند
تبریز - تعدادی از نمایندگان استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان روز چهارشنبه در نخستین نشست رسمی مجمع نمایندگان شمال غرب کشور در مجلس شورای اسلامی راهکارهای توسعه شتابنده این منطقه را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: منطقه شمال غرب کشور هم اکنون به دلیل کاستی های سال های قبل به شدت نیازمند اجرای طرح های کلان اقتصادی و صنعتی است.

ˈرضا رحمانیˈ افزود: بدون تعارف باید اذعان کرد که در زمان حاضر برای توسعه سریع و شتابنده استان های این منطقه از ایران اسلامی چاره ای جز انتقال سرمایه گذاری کلان نداریم، چرا که سرمایه گذاری های کوچک تاثیری در ارتقای صنعتی منطقه نخواهد داشت.

وی، تحقق این امر را منوط به همکاری، مساعدت، همفکری و تعامل بین مسوولان اجرایی و نمایندگان استان های مربوطه دانست.

رحمانی، از سهم بسیار پایین استان های شمال غرب کشور در زمینه تسهیلات بانکی کشور خبر داد و اظهار کرد: هم اینک 52 درصد این تسهیلات در تهران گردش مالی دارد و سهم استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان از بقیه تسهیلات کمتر از استان اصفهان است.

وی، دلیل این وضعیت را وجود واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ در اصفهان بیان و یادآوری کرد: کارخانه های فولاد و ذوب آهن اصفهان ارقام بسیار بالایی را نسبت به واحدهای استان های شمال غرب کشور از نظر دریافت تسهیلات بانکی به خود اختصاص می دهند چراکه حجم تولید آنها به مراتب بالاتر است.

رحمانی، توانمندی ها و ظرفیت های صنعتی و معدنی شمال غرب بویژه آذربایجان شرقی را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: به عنوان نمونه وجود معدن عظیم مس سونگون در این استان می تواند حلال بسیاری از مشکلات اقتصادی منطقه باشد که متاسفانه تاکنون از آن بهره برداری های لازم نشده است.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه معدن مس سونگون در آذربایجان شرقی واقع است اما تاسف آور است که گردش مالی آن در خود استان انجام نمی شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با ارایه آماری از وضعیت اقتصادی و صنعتی آذربایجان شرقی در دوره های مختلف اظهار کرد: این استان از نظر رشد صنعتی در سال 56 رتبه دوم کشور را در اختیار داشت که این رقم در سال 74 به 17 تنزل یافت.

رحمانی موقعیت خاص جغرافیایی شمال غرب را مورد اشاره قرار داد و افزود: نزدیکی به کشورهای ترکیه، عراق، جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و در حلقه های بعدی به کشورهای حوزه قفقاز یکی از مزیت های بسیار مهم صادراتی منطقه است که باید از چنین فرصتی نهایت بهره را برد.

وی گفت: با برنامه ریزی های دقیق می توان بازار یکصد میلیون نفری را در این منطقه برای صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی و بازرگانی شمال غرب کشور مهیا کرد.

مسوول امور سلامت،اجتماعی و ورزشی مجمع نمایندگان شمال غرب کشور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ظرفیت های ورزشی استان های واقع در این منطقه مکمل یکدیگرند که باید از آنها به نحو مقتضی استفاده شود.

ˈمحسن علیمردانیˈ افزود: باید با توجه به داشته ها و ظرفیت های ورزشی در رشته های مختلف برای احیا و تقویت ورزش در استان های واقع در منطقه از این توانمندی ها بهره برداری شود.

وی اضافه کرد: در این زمینه به عنوان نمونه های عینی آذربایجان شرقی و تبریز در رشته ورزشی فوتبال، آذربایجان غربی در والیبال، اردبیل در وزنه برداری و کشتی فرنگی و زنجان در ورزش های انفرادی توپی مانند بدمینتون می توانند مکمل یکدیگر باشند.

علیمردانی با اشاره به توانمندی های تبریز در رشته پرهیجان و تاثیرگذار اجتماعی و فرهنگی فوتبال اظهار کرد: هم اینک تیم فوتبال تراکتورسازی موفقیت های چشمگیری در عرصه های داخلی و بین المللی کسب می کند که باید از وجود چنین مزیتی برای پیشبرد و تقویت فوتبال در دیگر استان های همجوار استفاده شود.

وی ادامه داد: با یک برنامه ریزی مدون و منسجم می توان از ظرفیت های متقابل استان های شمال غرب کشور برای رونق ورزش در میان مردم و تزریق شور و نشاط اجتماعی به جامعه بهره برد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، اشتغالزائی و مقابله با بیکاری را از جمله رسالت های مهم و اصلی نمایندگان و مسوولان اجرایی کشور دانست و تاکید کرد: همه باید در این مسیر حرکنی منسجم و عاری از موازی کاری داشته باشیم.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی هم گفت: اهداف و افق های ترسیم شده توسط مجمع نمایندگان شمال غرب کشور باید اجرایی شود.

ˈمهناز بهمنیˈ افزود: باید تلاش کنیم تا هر مصوب و تصمیمی که در این مجمع با هماهنگی مسوولان اجرایی اتخاذ می شود در زمان معین محقق و اجرا شود.

وی اظهار کرد: اگر نمایندگان بعد از این نشست ها با هم افزایی و همگرایی پیگیر مطالبات منطقه شمال غرب به ویژه در شهرستان های کوچک باشند می توان به نتایج آنها امیدوار بود.

بهمنی اضافه کرد: در این نشست ها باید در کنار توجه ویژه به طرح های شاخص و مهم به طرح های کوچک نیز توجه کافی شود.

وی ادامه داد: این توانایی و قابلیت در شهرستان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان به صورت کامل وجود دارد.

بهمنی، از طرح مهم ملی نفلین سینیت سراب و مس سونگون ورزقان به عنوان ظرفیت هایی نام برد که می توانند در جهت اهدافی که در مجمع نمایندکان شمال غرب مطرح است تاثیرگذار باشند.

وی گفت: اگر نمایندگان مجلس با اتحاد و تدبیر در کنار هم و با همفکری، سیاست ها و شاخص های منطقه را پیگیری کنند می توانند زمینه تحول منطقه را فراهم سازند.

همچنین نماینده مردم ارومیه در مجلس با تاکید بر همراهی و همیاری مدیران اجرایی با نمایندگان مجلس گفت: بدون تعامل و همکاری و همفکری توسعه منطقه میسر نخواهد شد.

ˈنادر قاضی پورˈ افزود: اگر به دنبال رفاه، آسایش و معیشت بهتر مردم شمال غرب هستیم باید برای اجرایی شدن طرح های بزرگ اقتصادی و تولیدی در منطقه تلاش های شبانه روزی انجام شود.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس نیز گفت: توسعه این منطقه در استان های آذربایجان غربی و اردبیل از ماکو تا پارس آباد در شرایط کنونی اقتصادی کشور ضروری است.

ˈصادق نجفیˈ افزود: با توجه به ظرفیت های اقتصادی منطقه باید پذیرفت که ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی یکپارچه در منطقه شمال غرب کشور امری اجتناب ناپذیر محسوب می شود.

وی اضافه کرد: منطقه آزاد ارس قابلیت توسعه از ماکو تا آستارا را دارد و خوشبختانه تمام منطقه در اختیار استان های شمال غرب کشور است که با مدیریت واحد می توانند از منافع اقتصادی و تجاری آن بهره مند شوند.

نجفی گفت: اگر امکان سرمایه گذاری 50 هزار میلیارد ریالی در منطقه شمال غرب کشور در شش ماه آینده فراهم شود رشد اقتصادی منطقه به میانگین کشوری خواهد رسید این درحالی است که منطقه آزاد ارس توانایی تحقق این موضوع را دارد.

وی افزود: منطقه آزاد ارس با توجه به ظرفیت های خود توانسته از سال 90 تاکنون 15هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری جذب کند.

نجفی ادامه داد: این منطقه بهترین محل برای جذب گردشگر و ارایه خدمات مناسب اقتصادی و تجاری و بازرگانی است که می تواند برای 300 میلیون نفر جمعیت کشورهای حوزه قفقاز ارایه خدمت کند.

در این نشست سه نماینده حوزه های انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، دو نماینده ارومیه، دو نماینده اردبیل، دو نماینده زنجان و نمایندگان ابهر و خرمدره، بستان آباد، سراب، ملکان، میاندوآب، ورزقان، ماکو و چالدران، خلخال و کوثر و خوی حاضر بودند.

استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان 12 درصد جمعیت و 7.5 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده اند.

مکان و زمان نشست بعدی مجمع نمایندگان شمال غرب کشور توسط دبیرخانه این مجمع اعلام خواهد شد.


:: برچسب‌ها: بررسی , توسعه , شمال , غرب , محسن , علیمردانی ,



تعداد صفحات : 161